En fantastisk resa, till en fantastisk plats

Borta bra, men hemma bäst som det brukar heta och jag får säga att det är skönt att komma hem. Men det har varit underbart i La France och jag har träffat så fina personer, både franska och svenskar! Frankrike är ett sådant speciellt och vackert land så man kan knappt ta in allting på samma gång, bara alla byggnader gör att man blir helt stum. 
Har fått in tid lite mer på landet i byn där Océane bodde, med de typiska stenhusen och kullerstens gatorna. Blandat med storstadsliv i Paris och kungligt besök i Versailles. Har även hunnit med besök i den franska skolan, som var väldigt speciellt och olikt den svenska skolan. Jag måste nog säga att jag föredrar vår variant för här körde läraren på utan att eleverna knappt frågade, mysko. Det har också blivit en hel del pussar då fransmännen gärna hälsar med två kindpussar! Ja, man lyckades med några krockar....

Nu har jag ägnat en stor del av helgen till att ta igen saker, tid med familjen och plugget. Även fixat och trixat med kameran och alla bilder så tänkte lägga upp en liten dagbok.


Den första helgen i Paris, jag och söta Océane



Océane och Adèle


Triumfbågen

Jag och Johanna


Maarick, Adèle, Océane, Marianne och jag utanför Louvren. När vi skulle kasta mynt bakåt i vattnet så lyckades jag tappa mina solglasögon!


Har även varit i Saint Tropez! Nja, inte riktigt, men besökte en temapark, La France miniature där de visade upp hela Frankrike och kända platser.


Fortet där svenska Fångarna på fortet utspelar sig


Den mysiga byn, Montfort L´Amury


Sacré-Cœur


Hela gänget utan för Sacré-Cœur


Jag och Louise som är lagom nöjda och glada över att ha köpt oss varsin macaron på Ladurée


Moulin Rouge


Pustar ut i värmen


Place de la concorde och Eiffeltornet


Place de la concorde och triumfbågen


Slottsgrindarna i Versailles


Slottet


Den mäktiga spegelsalen


Trädgården och slottet


Glada tjejer!


Uppe i Eiffeltornet, åh det var läskigt!


Utsikten och triumfbågen


Utsikten


Tja, är man en jätte så är man....


Mysig picknick vid Eiffeltornet


Fina Notre Dame


En väldigt mysig bokhandel, Shakespear and company. Den öppnades 1951 och här kan man finna böcker från golv till tak!


Sista kvällen och en del av utbytisarna



Många fina minnen, hjärta


Kommentarer
Postat av: ewelina

tack! :D fick endast ge 150k för den, rätt värt!

wow, fina bilder! jag vill också till paris..

2011-04-10 @ 20:33:38
URL: http://evertsusa.blogg.se/
Postat av: amanda utbytesstudent USA

Helt underbara bilder! Älskar Paris, Frankrike och Fransmän ;) Dem är verkligen jättetrevliga ju. Lyckat det där med solglasögonen förresten! ;)

2011-04-11 @ 16:30:01
URL: http://amandakingen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0