Lucie look..... OH NO, are you KIDDING me?!

Halloj!
Hoppas att allt är bra med er alla!
Helgen har varit händelserik än så länge och jag och Lucie har spenderat lite kvalitetstid, vilket alltid är trevligt!
.
Iallafall så fick vi helg igår och det behövdes! Även om vi hade en kort vecka (var lediga i måndags) så känns det som om skoldagarna har gått seegt!
Dock ingen match i fredags, (då vi hade det på torsdagen istället) och då det var en junior high game på gång och en Coach Lott som ville iväg och se sin dotter spela på college så resulterade det i en underlig träning på 30 minuter då vi sprang runt i våra jeans och vanliga tröjor.
.
Sedan var det degs för hårförändring! Så jag och Lucie begav oss till Kristas frisörsalong här i Twin (hon är förövrigt supersöt och duktig!) för att klippa oss och göra slingor. Det tog närmare tre timmar då hon fick varva mig och Lucie om vartannat. Så medans jag satt i den stora hårtorken (wow, märker nu hur klurigt det börjar att bli att skriva på svenska! Jag tappar ord, har t.ex. funderat under veckan hur man säger "basketmål". Kan verkligen inte komma på det och här säger de "make a basket", "score", "take it to the hole" osv. Är verkligen förvirrad.... För att inte tala om när jag totalt skämde bort mig inför vår vikarierande engelska lärare i veckan.
Kan bara säga att språkbarriär+ett totalt fel sätt att förklara sig på= röda kinder och skratt!
En annan historia, men kan bara säga att jag skämde bort mig och skrattade åt mig själv som bara den!)
.
Nu kom jag verkligen iväg från ämnet känns det som, så nu får jag ta och återgå till hår istället!
Iallafall så hände det något komiskt då vi sköljde ut min färg. Krista visade då Lucie som sitter och torkar sitt hår hur mitt blev och när jag sneglade åt hennes håll så ser jag att hennes ögon är stora som tefat och hon säger något i stil med OH NO, ARE YOU KIDDING ME!?
Jag kan lugnt säga att jag blev rädd! Men det visade sig att hon trodde att det skulle vara så ljust som det var innan färgen sköljdes ut och ja, då hade det verkligen varit vitt!
.
Wow, vilken flummigt inlägg detta blev, sorry! Ska nu titta lite på en film tänkte jag för att pigga upp mig. Har dragit på mig en lite förkylning med en rinnande näsa!
Vårt lilla gym i skolan
Vi borde nog satsa på att lyfta lite mer vikter istället för att fota där inne....
l
:
.
Fick även en fråga angående utbytesåret och det är alltid lika roligt!
Postat av: Alva

Hej!
Funderar på att bli utbytesstudent andra året på gymnasiet. Går i 9an nu. Har dock några frågor jag gärna skulle vilja få svar på. :)

Hur svårt är det med alla prov och läxor i USA? Stämmer det att det nästan bara är "kryssa i prov" där?
Hur har du det med hemlängtan?
Hur blir det med 3e året på gymnasiet i Sverige? 
Får du mycket konstiga frågor om Sverige? Haha.

Tack i förhand! :)

.

.

Hejsan och vad kul att du funderar på att bli utbytesstudent! Det är verkligen något jag rekommenderar!

När det gäller skolan här i staterna och svårighetsgraden så får jag nog säga att det skiljer sig väldigt mycket från skola till skola och speciellt från lärare till lärare.

Vissa elever som jag pratar med säger att deras skola och klasser är väldigt enkla, att man i princip kan får "straight A:s" utan att riktigt anstränga sig.

På min skolan så måste jag säga att det inte är så enkelt, det är klurigt.

En stor skillnad tror jag är att här så är de mycket mera inne på läxor än vad vi är hemma i Sverige. Här får man betyg på de flesta av sina läxor, även om det bara t.ex. är ett korsord om presidenterna.

Hemma så känns det lite mer som att vi har mer stora prov som läxorna leder fram till och att det är de proven man får betyg på.

Så det är blandad, men nog får vi ofta kryssa i quiz, multiple choices.

.

Hemlängtan är klurigt och något som jag tror drabbar alla mer eller mindre. Det viktiga är att se till att man kan vända på det och göra det till något bra istället! Jag får hemlängtan lite då och då, speciellt då man inte gör något speciellt och kanske har tråkigt.

Men jag försöker då att hitta på något, som att ta en promenad med hunden, titta på något roligt på tv, baka eller lyssna på musik.

.

När jag kommer hem kommer jag att få börja det 3:e året på gymnasiet med klassen under mig då detta året inte räknas. Då skolsystemet med betyg ändrades så var det först lite klurigt, men jag hade tur då 94:orna är den sista årskursen som har det äldre systemet så jag kan fortsätta med det.

Du kommer nog inte ha några problem alls då du redan startar med det nya systemet. Sedan kan det bli lite förändringar när det gäller klasser och så, men annars tror jag att det kommer att gå finfint för dig!

Ett tips kan vara att kanske tänka lite på kurser som du ska ta när du kommer hem, t.ex. projektarbetet. En start kan alltid vara bra, så att allt inte är totalt nytt när du kommer hem!

.

Jag har inte direkt fått jättemånga konstiga frågor om Sverige faktiskt! Dock tror jag att många inte riktigt vet så mycket om oss, vi är mer ett land där uppe i norr någonstans och jag har fått höra många gånger att jag kommer från Switzerland!

.

Jag hoppas att dessa svaren hjälpte dig lite på vägen och är det något annat så är det bara att fråga på!

Lycka till med allt vad utbytesåret heter, jag hoppas att det blir hur bra som helst!

.

Kramar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0